DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
Samochodowa diagnostyka komputerowa to czynność polegająca na podłączeniu specjalnego komputera diagnostycznego (zwanego również testerem diagnostycznym) do komputera sterującego samochodem. Usługa ta pozwala dowiedzieć się, w jakiej kondycji aktualnie znajduje się samochód, czy parametry odbiegają od pożądanych, czy i gdzie dokładnie występują usterki oraz jakie są ich przyczyny, by następnie sprawnie je usunąć.
Coraz więcej jeżdżących obecnie po naszych drogach samochodów wyposażonych jest w komputery odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich układów. Taki komputer to nic innego, jak mechanizm czuwający nad wszystkim, co się z naszym samochodem dzieje. Możliwość zdobycia informacji o wielu usterkach zawdzięczamy właśnie komputerowi i diagnostyce komputerowej.
Komputer pokładowy samochodu poprzez charakterystyczny dźwięk oraz pojawiające się na wyświetlaczu na desce rozdzielczej komunikaty informuje kierowcę o konieczności uzupełnienia płynu w chłodnicy, płynu do spryskiwacza czy też o tym, że właśnie spaliła się żarówka i trzeba ją wymienić. Czasem pojawia się kontrolka „check engine” i jedynie w warsztacie możemy się dowiedzieć, co się za nią kryje. Wtedy mechanik zwykle informuje klienta, że „samochód trzeba podłączyć do komputera i sprawdzić, co się dzieje”. Oznacza to, że zostanie przeprowadzona właśnie diagnostyka komputerowa.
Czym jest diagnostyka komputerowa?
Samochodowa diagnostyka komputerowa to czynność polegająca na podłączeniu specjalnego komputera diagnostycznego (zwanego również testerem diagnostycznym) do komputera pokładowego samochodu. Usługa ta pozwala dowiedzieć się, w jakiej kondycji aktualnie znajduje się samochód, czy parametry odbiegają od pożądanych, czy i gdzie dokładnie występują usterki oraz jakie są ich przyczyny, by następnie sprawnie je usunąć.
Jak to działa?
Obecne we współczesnych samochodach komputery wewnętrzne mają za zadanie sterować silnikiem oraz podzespołami. Posiadają one wbudowane specjalne układy diagnostyczne, które są tak zaprogramowane przez producenta, by odpowiadać za prawidłowe zakresy pracy wszystkich podzespołów oraz czujników. Gdy tylko jakiś parametr wykracza poza ustalone dopuszczalne granice, komputer pokładowy zapisuje właściwy kod błędu w swojej pamięci. Zapisy te są ważnym wstępem do zlokalizowania usterki.
Diagnostyka współczesnego samochodu polega na podłączeniu go do specjalnego komputera diagnostycznego do komputera pokładowego pojazdu w celu wymiany danych pomiędzy nimi. Tester diagnostyczny w ciągu zaledwie kilku minut odczytuje zapisane przez komputer pokładowy informacje o stanie auta i wyświetla te, które dotyczą wykrytych nieprawidłowości w funkcjonowaniu poszczególnych podzespołów. W ten sposób specjalista będzie mógł rozpoznać problem, a następnie rozpocząć jego usuwanie.
Co pozwala sprawdzić diagnostyka komputerowa?
Podłączenie samochodu do komputera diagnostycznego pozwala: rozpoznać kody usterek różnych elementów (m.in. system bezpieczeństwa ABS, SRS, ASR, ESP, AIRBAG, EPC, immobilizer, układ paliwowy, sterownik silnika), kontrolować parametry samochodu w trakcie jazdy (silnik, ciśnienie doładowania, temperatura, przepływomierz, czasy wtrysków, wskaźniki), * na rynku obecne są także urządzenia diagnostyczne, umożliwiające zarzadzanie na przykład automatycznymi skrzyniami biegów oraz systemami klimatyzacji.
Zalety diagnostyki komputerowej
Niewątpliwą zaletą samochodowej diagnostyki komputerowej jest możliwość szybkiego rozpoznania stanu technicznego poszczególnych układów i zespołów w samochodzie bez konieczności demontażu i naruszania jakichkolwiek jego elementów. Tutaj wystarczy tylko aparatura techniczno-pomiarowa w postaci komputera diagnostycznego. Wystarczy odpowiednie podłączenie, by nastąpiła wymiana danych umożliwiająca porównanie wartości parametrów stanu obecnego samochodu z wartościami parametrów określonymi przez jego producenta.
Specjalny interfejs komputera diagnostycznego umożliwia szybką i bezbłędną diagnozę wszystkich systemów, jakie znajdują się w samochodzie. Ponadto usługa ta przyspiesza proces naprawy i pozwala zmniejszyć jego koszty, gdyż mechanik nie musi tutaj sprawdzać wielu elementów samochodu w celu znalezienia usterki. Ponadto, diagnoza komputerowa zmniejsza również ryzyko wymiany podzespołów, które funkcjonują prawidłowo.
Komputerowa diagnostyka samochodu pomocna jest nie tylko podczas użytkowania auta. Jest szczególnie wskazana przed zakupem samochodu używanego. Jeśli zainteresuje nas konkretny samochód i rozważamy jego kupno, powinniśmy w towarzystwie doradcy samochodowego czy rzeczoznawcy motoryzacyjnego pojechać do warsztatu w celu wykonania badanie samochodu. Pozwoli nam to poznać jego stan techniczny oraz rzeczywisty przebieg. Dlaczego warto? Handlarze samochodowi często ukrywają różne wady i usterki, którymi obarczone są sprzedawane przez nich auta. Diagnostyka komputerowa szybko ujawnia zatajone problemy, przez co pozwala nam uniknąć nieudanego zakupu i wiążących się z nim kłopotów.
Komputeryzacja samochodów postępuje
Samochodów nieskomputeryzowanych jest już coraz mniej, a w ich miejsce pojawiają się nowsze i nowocześniejsze, a więc jeszcze bardziej skomputeryzowane. Oznacza to, że nie ma już odwrotu od komputerowej diagnostyki, która, jak każda metoda, ma nie tylko zwolenników, ale i przeciwników. Właściciele warsztatów samochodowych, którym zależy na jakości wykonywanych usług i dobrej opinii klientów dbają o to, by sprzęt do komputerowej diagnostyki samochodowej znajdował się na ich wyposażeniu.
Jak wiadomo, zdecydowana większość prac przy samochodzie wymaga najpierw właściwego rozpoznania problemu, bez względu na to, czy są to standardowe naprawy mechaniczne, praca silnika, układu paliwowego czy hamulcowego. Diagnostyka komputerowa okazuje się być w takich przypadkach niezastąpiona.
Diagnostyka komputerowa a regulacje prawne
W kontekście diagnostyki samochodowej nie bez znaczenia są także regulacje prawne, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Systemy służące do autodiagnostyki w samochodach instalowane były już w latach 70. W 1996 roku w USA, a dwa lata później także w Europie przyjęto, że układ OBD (z ang: On-Board Diagnostic), czyli system elektroniczny nadzorujący podzespoły pojazdu musi informować kierowcę o wystąpieniu usterki. Ponadto, nowe przepisy stanowią, że każdy samochód musi posiadać standardowe gniazdo 16-stykowe, które pozwala odczytać ujednolicone kody usterek z części związanej z ochroną środowiska. Dzięki temu czytniki obecne na stacjach kontroli pojazdów mogą odczytać najważniejsze parametry diagnostyczne samochodów różnych marek.
Przebieg diagnostyki komputerowej
- podłączenie testera diagnostycznego
- odczytanie kodów błędów
- rozszyfrowanie kodów błędów
- aktualny wydruk z testera diagnostycznego
- omówienie wyniku badania diagnostycznego